Hej! Här kommer Mai och ska skriva:)

Tiden har gått och nu har vi varit i society island över en månad. Känslan av att komma till Tahiti var spännande efter obebodda öarna i Tuamotu. Man såg bilar, hörde människornas ljud och Carrefour! Alla var jätteglada att komma till en sån stor supermaket där finns många alternativ att välja på, desuutom kan man köpa allt man vill ha på ett ställe. Vi köpte bl a en symaksin, många baguetter, 5kg brie ost, kött, isbergssalad, ett nytt harpungevär och nya diskborstar.

Den 12 april åkte båda våra besättningar Lina och Olle hem till Sverige. Det kändes väldigt tomt i Miramis efter 4 månaders sällskapet. Jag är väldigt glad att jag fick lära känna dem tack och vare Conny. Jag har lärt mig många saker från båda de två, Lina som har super fina leende som strålade på hela båten gav oss många värdefulla råd om matlagning, städning, och dykning. Olle som har alltid roliga kommentarer och ord skapade många härliga skratt hos Miramis och hans fotografier uppskattar alla. Bådas fantastiska påverkan kommer betyda mycket för mig, Conny och Miramis. Nu har deras namn döpt till olika föremål som finns i Miramis. Symaskinen heter Lina för hon är duktig på att sy, Kylskåpet heter Olle för han är duktig på att ätaJ Jag längtar redan efter att träffa dem igen i någon annanstans i jorden. Tills det får jag säga ”god morgon Olle! ” till kylskåpet och ha en liten mysig samtal stund med symaskinen.

Precis när de åkte kom en annan kompis ombord. Tone Winqvist! Jag känner henne från Konstfack och blev väldigt glad att hon flög över halva jorden för hälsa på oss i 5 veckor. Hon tog med sig en av mina favorit pennor och vi tecknade tillsammans på båten. Det känndes kul att känna konsten och dess kreativitet nära igen. Hon tog med sig inte bara pennor utan nya luft och massor av inspirationer.

Efter att vi bunkrade maten i tahiti seglade vi vidare till Moorea. Vattnet var kristalklart och vi snorklade med stingrays, eaglerays, svarttiphajar och många andra fiskar. I Opunohu bay, där vi ankrade, träffade vi en 27fot albinvega segelbåt ”Living in the dream” med Joe från Tyskland. En glad härlig ensamseglare! Sedan dess har vi umgått resten av resa i society island. I Moorea har vi fyra vandrat på berget Belvedere (gick vilse men hittade hem efter skogsorientering mästare Connys fotsteg), dansat med polynesiska dansörer. Efter att Conny dansat sa han att han nu kan föstå hur captain James Blight kännde sig i filmen ”Mutiny of Bounty” med Marlon Brando.

I Huahine blev ankare för våran gummibåt stulen. Det var tråkigt att bli stulen precis efter att någon i Tahiti stjäl connys gopro kamera också. Vi hade knutit och låst fast gummibåten med bryggan men ankare har vi bara knutit fast till gummibåten. Man hinner bli ledsen för att det är så fort man kommer till civilisation, Det var inte så stor summa dem själ från oss sa Conny men det känns som att de själ också landet fina intryck från oss. Efter polisbesök med anmälan och tack vare support från vårat fantastiska försäkringsbolag Pantaenius seglade vi vidare till olika ankring plats och njutit av livet.

I Raiatea ankrade vi i faaroa bay där fanns flod man kunde paddla upp till med gummibåten. Vi fick en lokal guide som paddlade framför oss och berättade om polynesisk botaniskagård. Vi fick besöka hans gård sen och fick fulla gummibåten av frukter.

I Tahaa hade dem en av dem vackeraste snorkeling i society island. Det kanske är mindre folk som bor där och mindre turister vilket gör att koraller är inte lika förstörda och fiskarna är inte rädda. Det var samma i Borabora, där fanns några stora fiskar och vi simmade med skölpaddor.

Sen bestämde vi för oss att segla tillbaka till Tahiti för lämna av Tone som ska åka hem och vi ville också göra båten redo för segla till nästa destination. Hela segling i society island hade vi inte mycket vind (förutom då vi ankrade. ibland blåste mer än 30 knop). Men under resan träffade vi en amerikansk 60fot motor katamaran ”Domino” med jättetrevligt par. De har byggt båten själv och det var kul att träffa dem igen efter Tahanea. Sedan träffade vi en 40fot tävlingsegelbåt ”Pen kalet” med fransk par som är också trevliga. Dem har vi träffat i gambier island också.

När vi kom till Tahiti hade Tone några dagar kvar så vi tänkte segla till Tahiti iti, södra Tahiti. Det var ingen vind så vi körde motor. Jag styrde och Conny vilade eftersom han var bakis och lite sjösjuk. Plötsligt märkte jag att det luktar mycket diesel. Jag väckte Conny och då visade sig att dieselfilter har gått sönder och hela motorrum hade besprutats av ca 80l diesel, vilket är alldeles för mycket diesel för man ska vara lycklig. Conny fixade filter snabbt och sen jag och Tone hade pumping pass i gungande Miramis. Vi gick ner och pumpade upp diesel, gick upp igen och fyllde diesel i en annan dunk om och om. Eftersom det luktade mycket diesel hade vi (inte Conny) papperstuss i båda näshål och jobbade. Men i slutändan var vi lyckliga. Nu är mortorrums golvet rent.

Nu är vi i Tahiti igen, har sagt hejdå till Tone, bunkrade lite mera mat och byggt repsteg upp till första spridarna i klassisk storseglarestyl. Snart ska vi fylla på mera diesel för nästa resa. Men hoppas vi kommer inte använda så mycket. Det ska bli kul att segla ut till havs igen. Nya äventyr har redan börjat!

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildswedeBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild